W tym roku Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi obchodzi sześćdziesiątą rocznicę powstania, z tej okazji w listopadzie br. zapraszamy na jubileuszową wystawę “Działy Otwarte / Działy zamknięte”.
Wystawa „Działy Otwarte. Działy Zamknięte” została przygotowana na 60-lecie działalności Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Ekspozycja zrywa z wizją muzeum jako formą instytucji zamkniętej, jedynie katalogującej i badającej przeszłość. Ukazuje je raczej jako strukturę otwartą na interpretacje, pole działań artystycznych. To swego rodzaju laboratorium, w którym trzech współczesnych twórców zainspirowanych bogatą kolekcją tkaniny artystycznej, przemysłowej i odzieży prowadzi trzy różne narracje.
Tytuł projektu nawiązuje do koncepcji organizacyjnej muzeum jego pierwszej dyrektorki, Krystyny Kondratiuk opartej na działach otwartych i zamkniętych. Tytuł został potraktowany jednak szeroko, na wielu poziomach. Odnosi się do struktury, ale również skłania do refleksji nad zmieniającą się przez lata rolą instytucji czy też toczącą się obecnie międzynarodową debatą nad nową definicją muzeum.
I tak magazyny i archiwa CMWŁ zostały otwarte, a bogate zbiory poddane współczesnym interpretacjom. Główna kuratorka muzeum, Marta Kowalewska, zaprosiła do współpracy artystki: Dominikę Krogulską-Czekalską i Małgorzatę Markiewicz oraz Marcina Różyca, kuratora, krytyka mody i pracownika CMWŁ, każde z nich z odrębną wizją postrzegania muzeum.
Dominika Krogulska-Czekalska spojrzała na kolekcję z punktu historyczno-badawczego, który stanowi dla niej ważne źródło inspiracji oraz podstawę podjętej przez nią metody dydaktycznej w ramach prowadzonej Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej na łódzkiej ASP.
Małgorzata Markiewicz przyjrzała się historii instytucji z perspektywy własnej praktyki artystycznej. Włączyła w swoją opowieść idee, wokół których buduje i rozwija własną drogę artystyczną. Tworzenie opowieści o samej sobie, swoim własnym językiem na swoich własnych warunkach, stało się dla niej inspiracją do budowania narracji dotyczącej tkaniny artystycznej. Artystkę fascynuje opisywana w mitach czynność tkania interpretowana jako metafora kobiecej mowy, języka, kobiecej historii czy nawet protestu.
Marcin Różyc potraktował kolekcję jako laboratorium. Eksperymentował, tworzył nowe wątki narracyjne, konfrontacje i interpretacje będące efektem fascynacji zbiorami muzeum. Wyboru dzieł dokonał, porzucając prymat podejścia naukowego i historycznego. Pierwszym impulsem był zachwyt, dopiero po nim wkroczyły narzędzia badawcze, dlatego zatarciu uległy podziały porządkujące kolekcje CMWŁ. Moda, odzież i stroje ludowe tworzą wspólne instalacje z tkaninami przemysłowym, tkaninami artystycznymi i sztuką współczesną.
Więcej o wystawie: www.cmwl.pl/public/informacje/dzialy-otwarte-dzialy-zamkniete,187